Hårdträning – Min nya rutin

Hårdträning – Min nya rutin

Ja nu är det dags för en liten uppdatering.

Hösten är här och vintern närmar sig. Slappa inte till det nu!

Nu är det höst men vintern närmar sig med stormsteg. Många inser nog inte hur ”viktigt” det är att träna på hösten/för-vintern egentligen. Jag tror många slappar lite extra under denna tid. Anledningarna är nog att vädret börja bli så dåligt och man är fortfarande kvar i sommar-mode. Sen är det mycket mindre tävlingar och liknande om man sysslar med de vanligaste utesporterna, som till exempel cykling och löpning som jag gillar.

En annan anledning till att det är extra viktigt att träna nu är att julen närmar sig. Och under julen är det stor risk att ens kost blir väldigt undermålig. Visst det är gott att frossa i julmat och julgodis med mera, men snabbt väger man 5 kg mer.

Lösningen som jag kommit fram till är att redan nu sätta igång med hårdträning. Rocky-theme hela vägen så att säga. Jag har dock lagt en egen liten tvist på det där jag inte endast fokuserar på träning utan försöker få in allt i en livsstil.

Min träning och livsstilsrutin

Gå upp tidigt på morgonen, snooza EJ!

Jag har tagit en del inspiration från ebooken 30-days of discipline läs recension här. Den har hjälpt mig STORT i att strukturera upp min vardag och mitt liv på ett bra och effektivt sätt. Kan starkt rekommendera den.

Min dagsrutin ser ut så här:

  • 05:00 Vakna och gå upp – INGEN snoozning
  • 05:10 Kaffe och läsa lite nyheter etc. på nätet
  • 05:30 Morgonkardio, för att spara tid har jag köpt en airbike-motionscykel av modell Assault Bike som jag har i vardagsrummet (här är fakta om Airbikes)
  • 06:00 Arbete hemifrån
  • 08:30 Måltid bestående av vanligtvis stekta ägg, bacon och lite grönsaker
  • 09:00 Möter upp en kompis och jobbar på gemensamma projekt på ett café
  • 13:00 Gym
  • 14:00 Stor middag
  • 15:00 Plugga in olika ämnen jag vill lära mig så som nya språk etc.
  • 16:30 Ytterligare cardio på min assault bike, nu med fokus på HIIT
  • 17:00 Ev. mer jobb svara på email etc.
  • 18:00 Ledig tid, umgås med vänner etc.
  • 20:00 Enklare måltid
  • 21:00 Lägger mig i sängen och läser minst 30 min, mer om jag känner för det

Som ni ser är det verkligen hårdträning med 2 konditionspass och 1 gympass per dag. Men det är även hårt fokus på mitt övriga liv. Nyckeln till allt detta skulle jag nog säga är att jag kommer upp så pass tidigt vilket gör mig extra motiverad samtidigt som jag verkligen hinner med extra mycket.

Jag verkligen ser och känner hur kroppen formas och blir fastare, hårdare och uthålligare. Jag kan starkt rekommendera ovanstående rutiner! Vad har du för rutiner? Kommentera gärna 🙂